KES RAGUT LAGI..

Wednesday, July 30, 2008

Petang semalam, aku singgah umah mak lepas balik keje..terkezut aku bila mak citer yang dia hampir kena rompak semalam..pas tu aku tanya mak cedera x?..mak kata dia ok..tak cedera lansung...lega la sikit ati ni dengar..
pas tu aku suruh mak citer camni leh jadi camtu..mak pun cerita la..

selalu tiap2 pagi, dalam kul 10am, musti ade lori ikan yang datang jual ikan..selalu lori tu berenti selang 3 buah umah dr umah mak aku..mak pun pergi la keluar mcm biasa bila dengar bunyi hon lori ikan tu..pas tu, mak cakap, waktu tengah syok memilih ikan tu, mak nampak ade 2 mahkluk allah ni ke hulu, ke hilir naik moto..dia ulang alik area situ lebih kurang 4 x..mak x rasa ape2 la, cuma pelik sikit..lepas beli ikan tu, nasib baik mak rasa berat hati nak balik..mak rasa nak lepak n borak dulu ngan kawan2..nasib baikla...
mak pun masuk la umah kawan mak yg selang 3 buah umah dr rumah mak..mak pun borak2 la sambil potong petai ngan pisau..kat situ ade 3 orang termasuk mak ngan kawan2nya..dorang duduk kat beranda umah je sbb banyak angin..tiba2 mak dgr bunyi moto berenti kat sebelah umah..mak jenguk, tgk2 dua org budak yg naik moto tu..sowang tgh telefon, sowang lagi terjenguk2 sana sini..mak n kawan2 pun tertanya2 la..agaknya dorang nak cari umah kot..
tapi lepas tu, x di sangka2, salah sorang dr budak moto tu, terus meluru masuk ke beranda umah tu n terus terkam mak nak capai rantai mak yg besau tu..mak aku terkejut..dia terus pegang rantai tu sekuat hati seolah2 berpeluk tubuh..pencuri tu cuba jugak leraikan tgn mak aku..makcik2 yg duaorang tu sudah tua..dorang tolong pukul budak tu dari belakang sambil menjerit meminta tolong..tapi pencuri tu x endahkan..dia cuba jugak nak ragut rantai mak aku ni..
nasib baik kebetulan, anak makcik kat umah tu keje malam..dia bangun n terdengar bunyi org minta tolong, terus dia meluru ke beranda umah, amik kayu n terus nak bantai budak tu..budak tu takut, terus lari, tapi sempat lagi tarik rantai mak aku sampai putus rantai tu..nama anak makcik ni kamal...dia pun terus kerja n dapat la pukul budak ni sikit utk selamatkan rantai mak aku ni..di sbbkan ketakutan budak tu terus cabut lari ngan motor yang sedia menunggu kat sebelah umah ni..
nasib baik la mak aku x ape2..cuma rantai je yang putus..rantai x penting, yang penting nyawa mak..da la mak pegang pisau..klu la budak tu jahat, mcm2 dia bleh buat..
kepada hamba allah yang x berhati perut tu, walau pun da terdesak, jgn la wat benda2 mcm tu...kesian orang2 tua ni..dorang mana larat..mengigil mak aku lepas tu..cian dia..x dpt aku bayangkan mcm mana dia rasa..yang penting mak selamat..tu aje...

moral dari citer ni, kita kena berhati2 walau di mana kita berada..kejahatan sentiasa berlaku di mana2...alhamdulillah semuanya selamat...sayang kat mak...






5 comments:

Sue@MamaMaryam said...

ya Allah..mujur mak ko x apa2..betoi tu rantai bole beli..tp nyawa... budak2 skrg ni sanggup buat apa je pasal nak duit.. semoga derang insaf la hendaknya...

ella said...

aduh ngerinye dgr yong..seb baek makcik takde pape..aduh ngerinye,kalo die amek pisau tu dari tgn mak ayong caner????adoiii ngeri2...seb baek hero dtg..ehem ehem..kamal tu dh kawen ke? kim salam kat die eh...opssss

Mama Mya said...

jahat sungguh perampok itu.. pukul jek perampok tue.. nasib baik mak ayom x de apa2.. harus berhati2 lepas ini x kira dimana jua kita berada...

Anonymous said...

nasib baiklah mak ayom tak apa2...syukur alhamdulillah....lain kali kena berhati-hati kat mana2 pun walaupun kat kawasan sendiri...

Abah Mui'zz said...

Perkara sama terjadi pada ibu mertua saya beberapa bulan lepas. Itu kisah disebuah kampung dikelantan. Kalau di bandar macam KL ni, tak tahu ler, hampir setiap hari rasanya ada kes macam itu.

Orang sekarang kena lebih berhati2 dengan persekitaran.

Alhamdulillah mak ayom tak ada apa2 ekoran kejadian tu.

 
SWEET MEMORY TO REMEMBER.. - by Templates para novo blogger